Brev:
Vænne af med at amme i søvn og madplan
29. august 2008
Alder:
8 mdr.
Vænne af med at amme i søvn og madplan
Kære Helen
Tusind tak for en super brevkasse. Jeg har nu et par spørgsmål igen til dig. Har skrevet til dig en gang før ang. min dejlige søn, Lucas. Lucas er nu 8 1/2 måned og vejer ca. 12 kg. Han er en stor dreng. Min sundhedspl. siger at han er blandt 3-5 % som vejer det samme i hans alder. Han er dog ikke overvægtig, men bare stor af sig. Han har altid siden fødslen ligger over den gennemsnitlige kurve. Fødselsvægt 4060 gram.
Lucas bruger ikke sut. Han er ammebarn, dog med MME som supplement helt fra spæd. Han er pt. lige begyndt at kravle og stille sig op af alting, så han er i fuld udvikling!
Jeg vil gerne vænne Lucas af med at blive ammet i søvn, men jeg kan ikke gøre det før, jeg ved at han er 100 % mæt om natten. Han vågner et par gange i løbet af natten og jeg ved ikke, om det er fordi han ikke kan falde i søvn af sig selv igen uden brystet i munden eller om det er fordi han faktisk er sulten. Nogle gange syntes jeg, at jeg kan høre, at hans mave knurrer, så derfor er jeg i tvivl.
Jeg ammer ham i søvn om aftenen og har prøvet af følge bogen "sov igennem uden gråd" hvor man anbefaler at amme barnet i armene og trække brystvorten ud af munden for derefter at vugge det og lægge barnet ned i sengen, men da Lucas er så stor og så tung, er det ikke helt nemt. Jeg har simpelthen næsten ikke kræfter til det. Så derfor er jeg ikke kommet så langt og jeg ammer ham i søvn om aftenen og om natten, når han vågner. og jeg nænner ikke at lade ham græde sig selv i søvn.
Efter kl. 4 sover han i min seng, mange gange fordi jeg selv falder i søvn under amningen. Hvornår er det tid til at sige stop i forhold til alderen? Tror du han er sulten, når han vågner om natten? Indtil han blev 6 mdr. sov han ca. 6-7 timer i træk, men det er slut nu. Faderen skal rigtig tidligt op og kører til en anden by hver morgen, og derfor er det ikke så nemt for ham at hjælpe om natten og tage over. Har du andre forslag til, hvordan jeg kan vænne ham af med at blive ammet i søvn?
Han sover inde hos os, da han ikke har sit eget værelse endnu. Hvornår er det tid til at flytte ham ind på eget værelse?
Dog bliver han om dagen kørt i søvn i barnevognen. Han sover næsten altid med det samme. Den anden dag faldt han i søvn med en sut i munden i barnevognen, hvilket fik mig til at tænke på, om det var en ide at give ham sutten i barnevognen, hvis han vil have den? - for så kunne det jo være at han vil have den om aftenen også og dermed erstatte brystet med sutten. Eller er den tanke helt hen i vejret og er det dumt, når han alligevel er så gammel?
Madplanen for dagen ser således ud:
05/06: amning flere gange.
08.00: Havregrød med frugtmos på.
Formiddag: lidt banan eller anden frugt, vand af kop.
9.30-10.00: Formiddagslur (her har jeg skåret amningen væk, da han før blev ammet i søvn indenfor). Men nu kommer han bare ud i barnevognen. Sover ca. 1,5 timer.
Frokost 11.30: Han er ikke så vild med stykker af rugbrød, så her får han pt. øllebrød og frugtmos, vand af kop.
Ca. kl. 14: middagslur, nogle gange ammer jeg ham inden. Sover ca. 1,5 timer. Nogle gange sover han fra. 13.30 til 15 og når han vågner så tidligt har han brug for powernap for at komme igennem aftensmaden osv. er det ok?
Eftermiddag ca. kl. 15.30: Frugtmos, prøver med rugbrødshapsere, men han gider hverken leverpostej eller makrelguf mm. Han han accepterer nogenlunde rugbrød med banan på. Kan også finde på at give ham lidt fuldkornsgrød. Vand af kop.
Aftensmad ca. kl. 17.30: Kan være et svært tidspunkt, da han tit trænger til et powenap inden. Er det ok? Har haft svært ved at acceptere kartoffel-grøntsagsmos + kød. Men han får dette, prøver med vores mad også. Sundhedspl. anbefalede at blande kød og grøntsager i grød, da han er glad for grød. Det har han fået en del. Frugtmos til dessert.
Tidlig aften ca. 19.30 tiden: 1 fl. MME eller vælling. Hvad skal jeg give ham for at mætte ham helt til natten? Evt. grød? men ved ikke om han vil acceptere skemad så sent!
Sover dog først ca. 21 tiden, kommer an på powernap. Bliver ammet i søvn.
Sen aften ca. 23.: flaske i sin egen seng, men vil nogen gange kun acceptere brystet. Ammes og lægges over i seng. Håber han vil sove natten igennem, men det gør han ikke!
Sundhedspl. anbefalede mig at amme ham efter hvert måltid for at være sikke på at han var mæt. Det gør jeg dog ikke pt., da han jo også kan få for meget mælk. Hvor meget skal jeg amme ham og hvor meget flaske skal jeg give ham? Hvornår synes du det er tid til at stoppe amningen helt? Er der noget specielt jeg skal tage hensyn til når Lucas er så stor. Han må da have brug for mere energi, når han er så stor!!?? Syntes ikke altid han spiser så meget og bliver frustreret, da jeg tænker, at han ikke bliver mæt nok. Men man må jo heller ikke presse dem til at spise.
Håber du kan hjælpe mig lidt og undskyld de mange spørgsmål.
På forhånd tusind tak for hjælpen. ;-)
Med venlig hilsen
Pia, mor til et stort barn